Sukutapaaminen Iisalmessa 1.-2.8.2015

Kaksipäiväinen sukutapaaminen järjestettiin Iisalmessa Hotelli Artoksessa 1.-2.8.2015.

Ensimmäisenä päivänä ohjelmassa oli kiertoajelu Hynysten synnyinsijoilla ja vapaamuotoinen illanvietto Villa Annassa.

Kiertoajelun alkajaisiksi katseltiin bussista Paloisvirran eteläpuolelle Sankarniemeen, jossa on ollut Hynysten suvun toisen päähaaran asuinalue 1610 lähtien. Kiertoajelun reitti Lapinlahdelle kulki Paloisvirran ylityksen jälkeen aluksi vanhaa 5-tietä pitkin Peltosalmelle, jossa sillan ylityksen jälkeen siirryttiin Iisalmen vesistöreitin länsipuolelle. Usean sillan ylityksen jälkeen saavuttiin Lapinlahdelle, jossa pysähdyttiin kirkon ja sankarihautojen luona. Sieltä jatkettiin Varpaisjärven kirkolle ja sankarihaudoille. Kahvin jälkeen matka jatkui Jumisille, jossa on ollut toisen 1600-luvulle asti tunnetun Hynysten suvun haaran asuinalue 1630 luvulta lähtien. Lopuksi jatkettiin Sonkajärven kirkon kautta Iisalmen vanhalle kirkolle, jossa pätevä oppaamme Iikka Kauppinen kertoi mm. Juhani Ahosta ja hänen hautapaikastaan. Matkan varrella kuultiin tarinoita myös suvun sankarivainajista.

Yhteistä iltaa vietettiin Villa Annassa Siikalahden rannalla. Ohjelmaan kuului päivällisen ja esittelyjen lisäksi vapaata yhdessäoloa, yhteislaulua ja saunomista.

Varsinainen sukukokouspäivä sunnuntai alkoi perinteisesti jumalanpalveluksella Iisalmen Pyhän Ristin kirkossa. Jumalanpalveluksen jälkeen nautittiin yhdessä lounas Hotelli Artoksessa, minkä jälkeen alkoi varsinainen sukukokous. Kokouksessa Sirkka Paikkala kertoi aluksi sukunimien Hynynen ja Hynninen alkuperästä. Sitten Markku Hynynen kertoi Hynysten sukututkimuksen uutisia ja Raimo Hynynen DNA-tutkimuksen mahdollisuuksista sukututkimuksessa.

Varsinaisessa kokouksessa keskeisin asia oli seuran rekisteröiminen. Puheenjohtajana toiminut Heikki Karjalainen esitteli seuran rekisteröimisen tarkoituksen sekä vaihtoehtoihin (rekisteröity vs. rekisteröimätön) liittyvät edut ja haitat. Kokous päätti, että sukuseura rekisteröidään. Jäsenmaksun suuruudeksi päätettiin 15 euroa/vuosi. Esiteltiin hallituksen etukäteen valmistellut säännöt ja toimintasuunnitelma sekä talousarvio, jotka hyväksyttiin pienin muutoksin. Sukuseuran puheenjohtajaksi valittiin Katja Hynynen ja jäseniksi Markku Hynynen, Raimo Hynynen ja Marjatta Sirenius sekä varajäseniksi Kaijaliisa Reunanen ja Aimo Hynynen.

Myöhemmin hallituksen järjestäytymiskokouksessa varapuheenjohtajaksi valittiin Raimo Hynynen, sihteeriksi Markku Hynynen ja rahastonhoitajaksi Marjatta Sirenius.